zondag 14 april 2013

kweekvogel of illegale wildvang ?

Vanochtend (14-04-2013) weer de eerste CES-dag gedraaid op het Junner Koeland. Dit project verzorg ik samen met 2 collega’s (Han en Leo), en het is de bedoeling om gedurende het broedseizoen 12 x te vangen met een vaste netopstelling en vaste vangtijden. Wanneer je dit jaren achter elkaar doet en alle CES-locaties met elkaar vergelijkt, kun je iets zinnigs zeggen over het broedsucces van diverse soorten. Omdat de vangsten toch wat tegenvielen, heb ik ‘s-middags uit ‘pure frustratie’ een 3-meter netje in m’n achtertuin opengezet. Bijzonder was de terugvangst van een Groenling. Ca. 5 weken terug had ik deze vogel geringd, en toen verkeerde hij nog in goede conditie (vliegspier 2, vet 2, gewicht 29,2 gram). Nu was hij meer dood dan levend (vliegspier 1, vet 0, gewicht 20,9 gram), kon hij amper wegkomen en het zou me verbazen als hij de nacht goed doorkomt. Ik kon aan ‘de buitenkant’ echter niet zien of hij wat onder de leden had. Ook vermeldenswaard is de vangst van mijn 37e Sijs dit jaar. Het bijzondere was dat deze Sijs (vrouw, 2e Kj) al een ring droeg, en wel een kleurring (rode knijpring met het cijfer 5). Dit betekent dat deze Sijs een kweekvogel is (of illegaal gevangen wildzang). De voor kweekvogels verplicht voorgeschreven gesloten voetring ontbrak namelijk.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten