vrijdag 3 mei 2013

nieuwe baansoort

Relatief snel na de vorige keer vandaag (03-05-2013) toch maar de netten opengeschoven. Dan zit de eerste van de twee verplichte vangdagen van deze maand maar weer ‘in the pocket’. De eerste vangst van de dag betrof gelijk een nieuwe baansoort voor bij mij in de tuin, namelijk een Zanglijster. Op zich niet bijzonder, maar ik had deze soort nog niet eerder hier gevangen (ondanks dat de teller sinds het begin in 2011 nu al op 2.200 gevangen vogels staat). Ook leuk was de vangst van een ongeringde Tjiftjaf (vrouw, 2e Kj). De eerste van het seizoen hier in de netten. Voor de rest vermeldenswaard is dat ik nog steeds Groenlingen vang. Elk vrouwtje Groenling dat in het net hing was vergezeld van haar partner. In deze periode verliezen de mannen de vrouwen niet uit het oog. Alle Groenlingen zijn zonder trekvet en alle vrouwen hebben inmiddels een mooie broedvlek ontwikkeld. Ik heb de indruk dat er dit seizoen beduidend meer Groenlingen hier in de buurt aan het broeden zijn. Eén Groenling (man, na 2Kj) bleek gehavend te zijn. Op zijn buik/borst had hij nog de restanten van een wond, die gelukkig al weer aan het helen was. Naar alle waarschijnlijkheid is deze Groenling een hongerige Sperwer tegengekomen. Opvallend was dat ik vandaag weer geen enkele mees kon vangen. Alle Koolmezen lijken hier van de aardbodem verdwenen te zijn, en de paar (letterlijk) Pimpelmezen die ik nog zie zijn afkomstig uit het nestkastje bij de buren. Dit paar weet inmiddels feilloos de netten te staan en er telkens precies omheen te vliegen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten